Aandringen of drammen?
Geschreven door Loes

Als recruiter is het mijn kracht om potentie te zien. Potentie in mensen en nog meer de potentie in de samenwerking tussen kandidaat en opdrachtgever.
Deze potentie bestaat deels uit de ervaring, de skills en vaardigheden die mijn opdrachtgever wenst. De échte match zit echter in de chemie tussen kandidaat en opdrachtgever. Dat is iets wat je niet vanuit een CV kan opmaken en dat is juist wat mijn vak zo boeiend maakt.
Door mijn zuivere intuïtie kan ik goed invoelen waar iemands kracht ligt en of er potentie op een samenwerking ligt.

Ik kreeg een mooie vacature en sprak hiervoor met verschillende kandidaten. Op een bepaald moment kwam ik in gesprek met een dame bij wie ik op alle vlakken ‘aan’ sloeg.
Op papier was zij niet de ideale match en ik voelde dat haar ambitie aansloot bij de ambitie van mijn opdrachtgever.
Enthousiast introduceerde ik haar bij mijn opdrachtgever en ik was verbaasd toen ik te horen kreeg dat men geen interesse had om haar te spreken.
Voorzichtig drong ik aan op een oriënterend kennismakingsgesprek tussen haar en de opdrachtgever. Nee, daar hadden ze er geen geloof in.
Ik zag dat echt anders en dat vertelde ik aan de HR dame. Gelukkig kent zij mij goed genoeg om te weten dat ik het ook aangeef als ik twijfels heb over een potentiele match.Ik moest echt aandringen en dat werd balanceren want ik wilde voorkomen dat het vervelend begon te worden. Het is een dunne scheidslijn tussen netjes blijven aandringen en irritant drammen.
Natuurlijk sloeg bij mij ook de twijfel toe. Zag ik iets in deze dame wat er niet was?
Uiteindelijk kreeg ze een kans en bleek dat mijn intuïtie goed zat. Ze kon daar aan de slag, met excuses voor de eerdere afwijzing.

Ik vind het zelf ook fijn als iemand, die ik op een sollicitatie afgewezen heb, er bij mij op terug komt. Als iemand me vraagt om mijn beslissing toch te heroverwegen omdat hij of zij echt denkt dat dit de perfecte match is. Als iemand zich niet direct laat afwijzen.

Hoe doe jij dat? Als je gevoel zegt dat het klopt en je het toch niet voor elkaar lijkt te krijgen? Laat je het gaan, blijf je het subtiel proberen of houd je koppig vast?

6 juni 2023

Niet Weten Dag

Niet Weten Dag

December vorig jaar deelde ik een post over ‘het niet weten’. Over hoe je op bepaalde momenten in je leven kan voelen dat het ene niet meer past en dat het volgende zich nog niet...

Lees meer
Open of gesloten vragen

Open of gesloten vragen

Vanuit coaching opleidingen heb ik geleerd vooral open vragen te stellen.Volgens Human Design, een systeem waar ik graag mee werk, is het merendeel van de mensen, de...

Lees meer
Onzichtbare tralies

Onzichtbare tralies

Als reactie op mijn workation in Turijn heb ik veel berichten ontvangen en mooie gesprekken gevoerd. Gesprekken over het volgen van je verlangen. Voel je je vrij genoeg om je...

Lees meer